Tuesday, December 27

Tutorial ; Ringankan blog

errr , awakawak . sebenarnya , blog awak nih beraaaaattttt sangat . saya suka follow blog awak , tapi asal saya buka jerr , saya kena tunggu atleast 20min untuk habes loading , grrrr saya sabor lagi . -____- . sementara dia loading tuh , saya sempat lagi roundround seluruh dunia , makanmandiberak eeewww , and datang balik tengok blog awak , still grrrr loading......


Tumblr_lvsllc4i151qmevz7o1_500_large

okayhh , i tipu . tak payah nak baikbaik sangat la kan . okayhh , u , blog u nie berat giler tau tak . i think maybe sebab u tempektempek banyak sangat gambargambar kat blog u . or maybe sebab banyak sangat gadgetgadget kat blog u . okayhh , ni tips bodoh yang kalau saper ikot memang bijak and sayang blog dia .

tips ;

1. kalau u suka sangat tambah koleksi gambar2 u dekat main page , i think better u buat page baru atleast boleh letak tajuk , mypics , kesayangan saya, photos , or whatsoeva laa yang u suka . itu akan mempercepatkan proses loading blog awak .

2. tempek gadjetgadjet yang perlu jerr , sebab kalau banyakbanyak alamatnya memang setahun lah aku kena tunggu nak habes loading blog korang . grrr , marah sangat nih , ta nampak ?  :)

3. okayhh kalau u malas sangat nak buat macam kat atas tuh , nah ikot step nie untuk ringankan blog korang .
     
  Dashboard>Design>add a gadjet> html java script
        copy mopy code kat bawah ni ;

         <script type="text/javascript" src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.4/jquery.min.js"></script><br> <script type='text/javascript' src='https://sites.google.com/site/jquery01/jquery.lazyload.mini.js?ver=1.5.0'></script><br> <script type="text/javascript"><br> jQuery(document).ready(function($){<br> if (navigator.platform == "iPad") return;<br> jQuery("img").lazyload({<br> effect:"fadeIn",<br> placeholder: "http://3.bp.blogspot.com/_LZtXSNcp76A/THkEtEOZfrI/AAAAAAAABRo/IARVMD_8TwA/s1600/grey.gif"<br> });<br> });<br> </script> 


nahh , kalau tak jadik bagitau aku , tau (!)


4. cuba korang try tekan sini untuk timbang berat blog .
    pada aku , kalau bawah 100kb = memang awesome lahh blog korang
    kalau lebih daripada 100kb = memang dahsyat lahh blog korang


nahh , done . kalau aku bukak lagi blog beratberat nihh , nahh memang 'X' lahh aku klik . wohoho .
well , most peeps do that and they did it . 
sorry-to-say .
muahhh sikit , olalalala

No comments: